zaterdag 29 januari 2011

KABK

Vandaag was ik naar de open dan van de KABK in Den Haag. We gingen echt superrr vroeg, dus moest weer heerlijk 8 uur me bed uit. We waren om 10:00 uur bij de school. Het was echt maar 5 minuutjes lopen vanaf Centraal, dus super handig. Het gebouw zag er van buiten echt saai uit, maar van binnen was het zoooo cool! Heel ouderwets en oud en statig allemaal. Maar er zaten ook stukjes nieuw tussen, echt heel apart. Al met al kreeg ik een hele leuke indruk. We hebben ook met de studenten gepraat, vooral over fotografie omdat Carola dat wil gaan doen. En ze heeft haar portfolio laten zien en hele goeie tips gekregen. We hebben nog een portet laten fotografen, en ik kreeg net een mailtje, maar onze foto staat er helaas nog niet tussen :(. Dus die houden jullie tegoed... ookal sta ik er echt melig op. Toen we uitgekeken waren gingen we nog even naar de Subway mmmm. Toen ik thuis kwam heb ik me aangemeld voor de studie Grafisch Ontwerpen op de KABK.... verassing! haha. Omdat ik Den Haag echt super leuk vind, de school ligt 5 min van het Centraal, het is beter bereikbaar.. zeker bij storingen enzo. Het ligt midden in het centrum, en naast een groot park. De gehele indruk was veel beter, het gebouw veel mooier. Dus ik wil het ook wel proberen. En stel ik word daar ook aangenomen, dan zie ik wel wat ik wil. Ik heb mijn toelatingsopdrachten al binnen gekregen via de mail. Echt heeel leuk:

1.B.1 Portfolio
Relevant eigen werk en/of werk dat je in opdracht hebt gemaakt. Maak een selectie en presenteer de portfolio overzichtelijk en gestructureerd.

1.B.2 Dagboek van een visueel journalist
Als toekomstig ontwerper ben je niet alleen maar bezig met je eigen wereld en je eigen ideeën. Er gebeurt heel wat in de maatschappij waarvan je deel uit maakt. Dit is ook een belangrijke bron voor een ontwerper om te komen tot een concept en ontwerp waar hij/zij zijn/haar persoonlijke visie kan reflecteren en zodoende kan communiceren naar de buitenwereld.

De media zoals tv, krant en internet geven je informatie over de gebeurtenissen in de maatschapppij in de vorm van nieuws (journalistiek)

Kies verspreid over 7 willekeurige dagen per dag 1 medium dat nieuws brengt en selecteer uit het dagelijkse nieuwsaanbod 1 nieuwsitem. Geef dit nieuwsitem visueel weer op een linderpagina, in beeld en tekst. Op de rechterpagina geef jij jouw eigen reactie, interpretatie (in beeld en tekst) weer op het geselecteerde nieuwsfeit.

Hiermee krijg je 7 linkerpagina's nieuwsfeiten en 7 pagina's met jouw reactie hierop. Veertien pagina's in totaal dus. Neem daarbij nog en voorpagina, een achterkant, 1 inleidende pagina (voorwoord, inleiding) en 1 achterpagina. Dat brengt je boek op 18 pagina's. De bindwijze is vijr maar het is aan te raden om niet te werken met losse pagina's. Het formaat van het boek mag variëren binnen de maten van minimum A5 to maximum A3. De technieken van nieuwsverwerking, de vorm van het boek, de papiersoort en de bindingswijze is vrij.

1.B.3 Tekeningen, schetsen naar waarneming
Laat een serie tekeingen zien de naar de waarneming hebt opgezet volgens een specifieke thematiek. Dit kunnen modellen, landschappen, interieuren ect. zijn. Thema's kunnen bijvoorbeeld zijn: rust, onrust, liefde, oorlog ect. Techniek en formaat is vrij.
Heb je nog geen tekeningen en schetsen voor handen? Koop een staperl goedkoop papier en houtskool, potloden, verf ect. en maak minimaal 10 tekeningen/schetsen.

1.B.4 "Een ontwerper is geboren"
Stil: je bent geslaagd voor deze toelating of over vier jaar slaag je voor deze opleiding. Dan is er een nieuwe ontwerper geboren toch? Ontwerp daarom je eigenlijk 'ik ben een ontwerper'- geboortekaartje. Technieken en formaat zijn vrij. Verras jezelf en ons.

Jaa super leuk toch !? Wel veel werk man, haha maar ik mis de HKU zo erg dat ik het super fijn vind dat ik weer 'huiswerk' heb! Ik heb gekozen voor de toelating op 9 maart. Het is alleen stom dat het een dag voor de toetsweek is, maar dat moet dan maar. Ik krijg dan terplekke een opdracht waar ik dan anderhalf uur voor krijg en daar dus moet maken. Spannend he!
Ohja, en ik moet nog vragen beantwoorden en die naar hun opsturen zo snel mogelijk. Maar het zijn best moeilijke vragen xD:

a. Wat zijn je drie belangrijkste argumenten om grafisch ontwerper te willen worden?
b. Welk aspect van de ontwerp-praktijk wil je absoluut terug zien in de opleiding?
c. Welk maatschappelijk thema zou jij willen verbeelden?
d. Welke ontwerpers/kunstenaars inspiren je, en waarom?
e. Wat ligt er op dit moment op je nachtkastje en wat ligt er op je maag?
f. Wat doe je in je vrije tijd?
g. Welk feit of welke gebeurtenis van de laatste vijf jaar heeft jouw kijk op de wereld veranderd?

Haha, vooral die laatste vraag, jeetje zeg. Zo'n heftig drama leven heb ik niet xD, kzou het echt niet weten. Maarja ik ga er morgen allemaal even heel hard over na denken : )
Anyway! Wish me luck : D

2 opmerkingen:

FabuleusFifties zei

Hè? Wat, niet naar de HKU??? Of gewoon kansen spreiden? Of alleen maar voor de lol van huiswerk? Anyhow, Good Luck ;-)

groetjessss je tante

ArtZinside zei

hihi wij worden samen aangenomen:P vind ik!